Zastosowanie narzędzia Solver w procesie optymalizacji decyzji

Znalezienie idealnego rozwiązania dla badanego modelu i ręczne wprowadzanie coraz innych wartości liczbowych, to proces długi i pracochłonny. Nie jest wykluczone, że w pewnym momencie po prostu można do tego stracić cierpliwość i zrezygnować z dalszych poszukiwań. Na szczęście istnieje remedium, a jest nim Solver – dodatek do arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel. Optymalizacja z użyciem Solvera jest szybka i prosta, więc warto przyjrzeć się możliwościom, jakie on daje.

Czym jest Solver?

Solver jest bezpłatnym dodatkiem do programu Microsoft Excel, pozwalającym zoptymalizować wartość komórek zmienianych w celu uzyskania oczekiwanego rezultatu końcowego, przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich zdefiniowanych parametrów oraz ograniczeń.

Korzystając z tego narzędzia, można znaleźć rozwiązanie dla każdego modelu, oczywiście pod warunkiem, że istnieje chociaż jedno rozwiązanie.

Głównymi obszarami zastosowania Solvera są przede wszystkim finanse, inwestycje, produkcja, logistyka, zakupy, zarządzanie zasobami ludzkimi oraz inżynieria.

Jest on niezmiernie przydatny w procesie podejmowania decyzji dotyczących optymalizacji takich zagadnień, jak: ustalenie wielkości produkcji, najlepsze wykorzystanie posiadanych materiałów, zmniejszenie kosztów dostaw i przewozów czy ustalenie idealnego harmonogramu pracy wielozmianowej.

Wspomniano wcześniej o prostocie zastosowania tego narzędzia w praktyce. Niemniej jednak warto mieć na uwadze, że zanim uruchomi się Solvera, należy zdefiniować zagadnienie, które będzie poddane optymalizacji. W kolejnych krokach tworzyć będziemy odpowiedni model w arkuszu, uzupełniając go o niezbędne formuły i wartości, a także formułować warunki ograniczające niezbędne do prawidłowego wyliczenia rezultatu końcowego. Dopiero wtedy można „odpalić” Solvera. Kiedy już uzyskamy ostateczny wynik, nie pozostanie nam nic innego, jak zinterpretować i wykorzystać otrzymany rezultat.

Jak aktywować dodatek w Excelu?

Przed przystąpieniem do stworzenia modelu, do którego następnie zostanie zastosowany Solver, aby znaleźć optymalną wartość, trzeba go aktywować. Dla tych, którzy wcześniej nie korzystali z tego narzędzia, nie będzie one dostępne na Wstążce Excela. W tym celu należy wykonać, krok po kroku, krótką instrukcję.

Jak aktywować dodatek Solver:

KROK 1: Na Wstążce Excela kliknij kartę Plik, a następnie z menu Backstage wybierz pozycję Opcje.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum

Polecamy