Raportowanie wyników sprzedaży z wykorzystaniem tabel przestawnych – studium przypadku

Elżbieta Chylińska   Informacja Zarządcza 13/2018 Tylko on-line
CIRZ_223_29.jpg

Nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że bieżąca analiza sprzedaży stanowi podstawę dobrze prosperującego biznesu – tak w małej, jak i dużej firmie. Małe przedsiębiorstwo poradzi sobie z analizą sprzedawanego asortymentu znacznie szybciej. Prawdopodobnie nawet nie korzystając z pomocy analityka, jego właściciele wiedzą doskonale, co im najszybciej „schodzi”. W dużych firmach potrzebne są natomiast stały nadzór oraz analiza danych, aby poziom sprzedaży utrzymywać na odpowiednim poziomie. Najlepsze do stworzenia takich cyklicznych zestawień w Excelu będą tabele przestawne, które pozwolą szybko uporządkować dane.

Dane wejściowe przedsiębiorstwa

W działającym od roku nowym sklepie dla dzieci Bobasek asortyment podzielony jest na cztery kategorie, według których klasyfikowane są wszystkie pozycje (rysunek 1). Po pierwszym kwartale 2016 r. zarząd określił planowaną sprzedaż na kolejny kwartał (rysunek 2), zakładając wzrost sprzedaży o 5000 zł. Zestawienie danych sprzedażowych pozwoli sprawdzić, czy wyznaczony cel został zrealizowany. Wygenerowana z systemu lista zarejestrowanych transakcji posłuży do stworzenia tabeli przestawnej (rysunek 3).

Musimy zaznaczyć tabelę z danymi sprzedażowymi i wybrać ze wstążki Wstawianie -> Tabela przestawna -> Tabela przestawna (rysunek 4).

Pojawia się kreator Tworzenia tabeli przestawnej (rysunek 5). Pozostawiamy domyślnie zaznaczone opcje Zaznacz tabelę lub zakres oraz wstawianie tabeli w Nowy arkusz. Zatwierdzamy OK.

W nowym arkuszu pojawiła się tabela przestawna, która powstanie po wybraniu konkretnych danych (rysunek 6). Od nas zależy, jak skonstruujemy tabelę, co będzie naszą etykietą kolumn lub wierszy. W omawianym przypadku przenosimy Kategorię do Etykiety wierszy, natomiast do Wartości przenosimy Sprzedaż w PLN.

Aby zweryfikować założony cel zarządu, wystarczy, że raport będzie pokazywał sprzedaż według głównych kategorii (rysunek 7).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

    Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza 4/2018

Drukuj

Zobacz również

Archiwum

Polecamy