Analiza ABC/XYZ w Excelu

On-line only no. 19/2019

Analiza ABC/XYZ to analiza powstała z połączenia dwóch analiz: analizy ABC, która ma doprowadzić do podzielenia zapasów na trzy kategorie według kryterium ich liczebności asortymentowej oraz analizy XYZ, która dzieli towary według regularności zapotrzebowania. Właściwe połączenie tych dwóch analiz pozawala pogrupować towary na 9 grup, począwszy od towarów najbardziej znaczących pod kątem wartości i zużycia w dużych ilościach aż do tych, które są mało znaczące wartościowo i bardzo rzadko zużywane, co z kolei umożliwia zróżnicowanie podejścia do zarządzania równymi grupami zapasów.

Analiza ABC jest to taka analiza, która ma doprowadzić do podzielenia zapasów na trzy kategorie: A, B oraz C. Kategoria A to kategoria przyznawana tym zapasom, które stanowią 5-20% liczebności asortymentowej, jednocześnie mając znaczny udział w ich wartości (75%-80%). Kategoria B to kategoria, w której zarówno liczebność asortymentowa zapasów, jak i ich udział w wartości sięga poziomu 15%-20%. Natomiast kategoria C to taka kategoria, w której mamy zapasy o charakterze masowym (mające największy udział w liczebności asortymentowej, na poziomie 60%-80%), które jednak mają bardzo mały udział w wartości: 5%.

Z kolei analiza XYZ pozwala podzielić towary według regularności zapotrzebowania. Towary z kategorii X to takie towary, które charakteryzują się regularnym zapotrzebowaniem oraz wysoką dokładnością prognozy poziomu zużycia. Kategoria Y zawiera towary, których poziom zużycia dopuszcza wahania okresowe lub określony trend, natomiast dokładność prognozy poziomu zużycia jest na poziomie średnim. Natomiast kategoria Z zawiera towary o bardzo nieregularnym zapotrzebowaniu oraz niskim poziomie prognozy zużycia.

Połączenie tych dwóch analiz ABC oraz XYZ pozwala pogrupować towary na 9 grup, począwszy od towarów najbardziej znaczących pod kątem wartości i zużycia w dużych ilościach (grupa AX) aż do tych, które są mało znaczące wartościowo i bardzo rzadko zużywane (grupa CZ). Dla towarów z grupy AX jest możliwe bardzo dokładne wyznaczenie prognozy zużycia na kolejny okres (dzięki regularności zapotrzebowania i niewielkim odchyleniom).

Analiza ABC

Aby móc wykonać analizę ABC w programie MS Excel musimy mieć przygotowane zestawienie towarów wraz z ich ceną oraz ilością (przykład takiego zestawienia pokazuje rysunek 1).

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Source: Controlling i Rachunkowość Zarządcza no. 6/2019

Also check

Funkcje statystyczne MAX.K i MIN.K

W funkcjach statystycznych Excela dostępne są funkcje MAX oraz MIN, które pozwalają wyznaczyć największą oraz najmniejszą wartość w badanej próbie.

Read more
On-line only no. 19/2019

Sprawozdania finansowe XML - narzędzia, które pomogą wygenerować JPK SF

MC_63_83.jpg
Tematem numer jeden w pierwszym półroczu 2019 r. dla głównych księgowych i osób zaangażowanych w procesy sprawozdawcze w spółkach będzie dostosowanie procesów i narzędzi do raportowania sprawozdań finansowych w postaci plików XML. Spółki zostały zobligowane do spełnienia obowiązującego od października 2018 r. wymogu przesyłania do KRS i urzędu skarbowego sprawozdań finansowych w formie elektronicznej (JPK SF).
Read more
On-line only no. 19/2019

Controlling projektów informatycznych. Jak planować i raportować wykorzystanie zasobów?

CiRZ_5_7.jpg

Istotnym kryterium oceny projektów inwestycyjnych są od wielu lat mierniki finansowe. Tworzą one podstawę do oceny, weryfikacji i selekcji projektów, głównie za pomocą wyliczonych wielkości finansowych – umożliwiają przedstawienie projektów w postaci rankingów. Ci, którzy mają pomysł na nowe produkty bądź usługi skupiają swoją uwagę przede wszystkim na danych finansowych. Przygotowują business case według ustrukturyzowanej metody, co pozwala wyliczyć wskaźniki finansowe, takie jak: NPV, IRR, PB itd. Na podstawie tak wyliczonych wartości wskaźników finansowych mogą przystąpić do dalszej analizy i oceny projektów. Najczęściej po tym etapie następuje pierwsza selekcja projektów o najwyższych parametrach finansowych – co nie zawsze oznacza, że są to projekty najistotniejsze dla firmy.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama