Excel narzędzia w zarządzaniu

INFO_17_6.jpg

Zastosowanie języka DAX w analizie danych

W ostatnich latach zaszło sporo zmian w arkuszu kalkulacyjnym Microsoft Excel, a wszystko dzięki stworzeniu dodatków BI (Business Intelligence). Nie dość, że ułatwiają proces pobierania i przekształcania danych (Power Query), to jeszcze pozwalają budować modele danych (Power Pivot), a następnie prezentować je z użyciem Power Map czy Power View. To wszystko sprawia, że nasza praca staje się o wiele ciekawsza, a jednocześnie może być bardziej zoptymalizowana.

INFO_17_12.jpg

Błędy w dashboardach – jak ich uniknąć?

Dobrze wykonany dashboard to narzędzie pozwalające podejmować skuteczne decyzje biznesowe w firmie. Dzięki niemu możliwe jest nie tylko szybkie reagowanie na pojawiające się problemy czy kontrolowanie założonych celów, ale też skuteczna analiza danych. Firma, która posiada taki pulpit, może wypracować przewagę konkurencyjną i sprawnie zarządzać wybranymi obszarami działalności.

INFO_17_17.jpg

Wyszukiwanie w Excelu - Funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO oraz INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ

Gdy pracujemy z danymi często musimy sprawdzać połączenia pomiędzy różnymi tabelkami, czyli wyszukiwać powiązane informacje. W artykule omówione zostały najważniejsze funkcje Excela związane z wyszukiwaniem informacji, czyli funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO oraz INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ na przykładach dotyczących obszaru sprzedaży w firmie.

INFO_16_6.jpg

Budowanie wykresów mostowych w Excelu

Wykresy mostowe (zwane też wodospadowymi, schodkowymi lub kaskadowymi, ang. waterfall charts, bridge charts) są bardzo przydatne, zwłaszcza wtedy kiedy chcemy przedstawić różne dane w rozłożeniu na elementy składowe, pokazać ciąg przyczynowo-skutkowy, jako sumę pozytywnych i negatywnych efektów. Wszystko jedno, czy chcemy zaprezentować rachunek wyników w podziale na główne pozycje, ilość sprzedanych produktów w danym okresie czy odchylenie od planu – zastosowanie wykresu kaskadowego pozwoli uwypuklić najważniejsze elementy analizy ze wskazaniem, czy dany element wpłynął pozytywnie czy negatywnie na wynik końcowy.

INFO_16_14.jpg

Formanty i kod VBA w wizualizacji danych

Same liczby w raportach już dawno przestały wystarczać. Do raportów musimy dodawać wizualizacje – najczęściej są to wykresy. Te z kolei muszą być dynamiczne. Muszą się zmieniać i dostosowywać, np. przez filtrowanie danych za pomocą fragmentatorów. W tym artykule opiszemy dwa przykłady, w których będziemy zmieniać wizualizacje i wyróżniać najważniejsze dla nas dane za pomocą formantów z karty Deweloper.

INFO_15_06.jpg

Wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego

Gdy myślimy o pracy w arkuszu kalkulacyjnym, najczęściej kojarzy nam się ona z gromadzeniem danych, ich porządkowaniem i przekształcaniem, analizą informacji, a także z prezentowaniem ostatecznych rezultatów. W ramach tych obszarów wykorzystujemy w codziennej pracy różnorodne narzędzia dostępne w programie Microsoft Excel. Jednym z nich, wspierającym wizualizację danych, jest formatowanie warunkowe.

INFO_15_17.jpg

Konsolidacja planów sprzedaży dla organizacji wielooddziałowych i wielu handlowców

Każda dobrze prosperująca firma sprzedażowa poświęca uwagę planowaniu sprzedaży na kolejne tygodnie oraz miesiące. Zebranie wszystkich danych od handlowców, z których każdy ma swój sposób zapisywania informacji, nie będzie prostym zadaniem. Z pomocą przychodzi narzędzie w Excelu, które znacznie ułatwi to zadanie. Wystarczy zadbać o ustandaryzowane dane wejściowe od handlowców, a praca nad zbiorczym planem sprzedażowym będzie dość przyjemna i z pewnością mniej narażona na popełnienie błędów niż ręczne sumowanie wartości.

CIRZ_227_25.jpg

Budżetowanie z użyciem arkusza kalkulacyjnego - wybrane narzędzia

Michał Sikorski   Informacja Zarządcza 15/2018 Tylko on-line

Budżetowanie jest procesem złożonym, który obejmuje projektowanie, tworzenie i zatwierdzanie budżetu oraz jego późniejszą kontrolę. Dla przedsiębiorstwa budżet nie jest niczym innym jak planem działania wskazującym kierunek, w którym ma podążać. Proces konstruowania budżetu może być wspomagany przez dedykowane oprogramowanie ułatwiające zarządzanie i analizę danych, ale również w tej roli dobrze sprawdza się arkusz kalkulacyjny Excel.

Zastosowanie narzędzia Solver w procesie optymalizacji decyzji

Znalezienie idealnego rozwiązania dla badanego modelu i ręczne wprowadzanie coraz innych wartości liczbowych, to proces długi i pracochłonny. Nie jest wykluczone, że w pewnym momencie po prostu można do tego stracić cierpliwość i zrezygnować z dalszych poszukiwań. Na szczęście istnieje remedium, a jest nim Solver – dodatek do arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel. Optymalizacja z użyciem Solvera jest szybka i prosta, więc warto przyjrzeć się możliwościom, jakie on daje.

Archiwum

Polecamy