SaaS – blaski i cienie modelu

Tylko on-line nr 29/2021

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw bez wykorzystania rozwiązań opartych na chmurze. W tej technologii działają już nie tylko proste aplikacje biurowe czy księgowe, lecz również złożone systemy służące do zarządzania całą organizacją lub wybranym jej segmentem. Jeszcze kilka lat temu przedsiębiorstwa z dużą ostrożnością podchodziły do oprogramowania utrzymywanego na serwerze, którego fizyczna lokalizacja znajduje się poza firmą, obawiając się chociażby o bezpieczeństwo czy dostępność danych. Dziś usługi dostarczane w modelu SaaS (Software as a Service) są niemal standardem. Jak każda technologia, tak i SaaS ma swoje atuty i słabości. Kiedy warto stosować ten model? Na jakie inne rozwiązania chmurowe warto zwrócić uwagę?

SaaS – blaski i cienie modelu

SaaS rośnie w siłę

Model SaaS (Software as a Service) był do tej pory jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku usług chmurowych. Co właściwie kryje się pod tą nazwą? SaaS to termin określający jeden ze sposobów udostępniania oprogramowania opartego na chmurze. W tym modelu dostawca umożliwia klientowi korzystanie z aplikacji za pomocą Internetu. Sam dostęp do oprogramowania to jednak nie wszystko. Na uwagę zasługuje także bardzo rozbudowany katalog obowiązków, jakie ciążą na dostawcy względem klienta. Odpowiada on m.in. za rozwój aplikacji, jej utrzymanie, a także aktualizację. Oprócz tego zarządza środowiskiem sprzętowym czy wszelkimi zabezpieczeniami. W efekcie klient nie musi martwić się o infrastrukturę. Dodatkowo ma pewność, że w każdym momencie korzysta z aktualnej wersji systemu.

Oferta oprogramowania dostępnego w modelu SaaS jest naprawdę imponująca. Oprócz programów biurowych czy elektronicznej księgowości, obejmuje ona również systemy klasy CRM, HRM czy też do obsługi finansów. Przedsiębiorstwa produkcyjne w modelu SaaS mogą z kolei korzystać z aplikacji zintegrowanych z technologią IoT (Internet of Things), co z kolei ułatwia zarządzanie całym zakładem produkcyjnym.

Rynek usług chmurowych, w szczególności zaś SaaS, wydaje się odporny na zawirowania gospodarcze, jakie można obserwować na przełomie ostatnich miesięcy. Nawet wizja globalnej recesji nie wyhamowała jego szybkiego rozwoju. Z szacunków Gartnera wynika, że globalny rynek SaaS na szanse urosnąć do końca roku o 2,5% w skali r/r, osiągając wartość 105 mld dolarów1. Rozwój rynku z pewnością napędzają inwestycje firm z sektora MŚP, które w tym modelu świadczenia usług upatrują szansy na oszczędności, tak ważne w czasach kryzysu. Niemal każda duża firma korzysta już z rozwiązań typu SaaS. A jak sytuacja przedstawia się w segmencie małych podmiotów? Tu również aż 85% firm wykorzystuje oprogramowanie dostarczane w modelu usługowym.

Optymalizacja kosztów dzięki SaaS

Dlaczego model SaaS jest tak popularny? Wpływ na to ma szereg korzyści, jakie wiążą się z jego wykorzystaniem. Pierwszą i najważniejszą są przede wszystkim koszty. Analizując zalety modeli chmurowych, często mówi się o tzw. TOC (Total Cost of Ownership), czyli całkowitych kosztach posiadania. Przejście na nowy system wiąże się z różnymi wydatkami. Jeśli firma zamierza utrzymywać go lokalnie (on premise), to do takich kosztów zaliczyć należy np.:

  • inwestycje w majątek trwały – np. zakup sprzętu o odpowiednich parametrach, budowę lub rozbudowę pomieszczeń, w których będą się znajdowały serwery;
  • koszty, jakie trzeba będzie ponieść w związku z rozwojem/ aktualizacją oprogramowania;
  • koszty szkoleń personelu w zakresie administracji systemu;
  • koszty personalne związane z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników do obsługi systemu;
  • koszty związane z usuwaniem awarii i aktualizacją systemu.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Finanse i Controlling nr 75/2021

Zobacz również

Raporty na posiedzenia zarządu – przykłady dobrych praktyk w narzędziach BI

Raporty na posiedzenia zarządu – przykłady dobrych praktyk w narzędziach BI

Początek spotkania zarządu to czas, który jest godziną zero nie tylko dla osób zasiadających na spotkaniu, lecz także – niejednokrotnie – dla licznej grupy ludzi odpowiedzialnych za przygotowanie materiałów omawianych „na zarządzie”. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi analitycznych korzysta się w organizacji, w większości przypadków jedynym akceptowalnym formatem prezentacji jest PowerPoint. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajenia do narzędzia, łatwości obsługi oraz z tego, że PowerPoint jest zazwyczaj zainstalowany na wszystkich komputerach. Bez względu na to, czy spotkanie odbywa się w formie zdalnej, czy w biurze, każdy, kto dostanie plik z gotową prezentacją, otworzy go jednym kliknięciem.

Czytaj więcej

Cloud is the limit? Czyli o rozważaniach chmurowych w branży e‑commerce

Cloud is the limit? Czyli o rozważaniach chmurowych w branży e-commerce

Jak epidemia koronawirusa wpływa na podejście branży e-commerce do rozwiązań chmurowych? Jakie są przewagi chmury nad stacjonarnymi serwerami? Kiedy warto skorzystać z rozwiązań typu SaaS?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.