Rola CFO zmienia się z roku na rok. Poza finansami coraz częściej odpowiada ona za przygotowanie analizy ryzyka biznesowego czy trendów, na podstawie których zarząd może wypracować przewagi konkurencyjne. Jednocześnie szybki wzrost liczby danych, zmienność i ich złożoność sprawiają, że CFO nie jest w stanie analizować ich w dotychczasowy sposób. Nowe wyzwania każą na nowo przyjrzeć się technologiom chmurowym. Tym bardziej że w ciągu dwóch najbliższych lat aż 79% zarządzających finansami planuje z nich skorzystać.

Nadciągają inteligentne chmury

Szybkie tempo zmian

Jeśli porównamy koszty korzystania z technologii IT w modelu on-premise i w chmurze, to niemal zawsze okaże się, że cloud computing będzie tańszy. Niekiedy nawet bardzo znacząco, co wynika po prostu ze współdzielonego modelu korzystania z zasobów, zarówno technicznych, jak i osobowych. U źródeł decyzji o inwestycji w rozwiązania chmurowe nie zawsze leżą koszty, czego odzwierciedlenie można znaleźć w wynikach badań, które w ubiegłym roku przeprowadziła firma Oracle. Przebadano ponad 400 liderów działów finansowych i informatycznych. Wyniki? Przede wszystkim aż 79% ankietowanych stwierdziło, że przeniosło swoje aplikacje finansowe do chmury lub planuje to zrobić w ciągu następnych dwóch lat. Jest to podyktowane głównie względami ekonomicznymi, w tym chęcią uniknięcia nakładów na infrastrukturę (45%) i aktualizacji systemów lokalnych (33%), jak również potrzebą obniżenia całkowitego kosztu posiadania (38%).

Aby być na bieżąco

Na pytanie o najważniejsze korzyści płynące z systemów ERP w chmurze aż 85% respondentów odpowiedziało „bycie na bieżąco z technologią”, co zdecydowanie przyćmiło pozostałe korzyści. Korzyści ekonomiczne znalazły się na czwartej pozycji (63%), na podium znalazła się także użyteczność (76%) oraz większa elastyczność (65%) rozwiązań chmurowych. Warto zwrócić też uwagę na to, że ponad połowa ankietowanych wskazała na takie korzyści jak pełniejszy obraz sytuacji, szybsze wdrożenie czy lepsza współpraca. 38% badanych przyznało też, że atutem chmury jest gwarancja zgodności z regulacjami.

Te odpowiedzi idealnie wpisują się w złożoną sytuację, z jaką CFO mają obecnie do czynienia.

Ze względu choćby na kwestie regulacyjne firmy w ostatnim czasie musiały lub będą niebawem musiały dostosować się do rozszerzonego JPK, split payment, nowych zasad e-fakturowania w zamówieniach publicznych czy nowych zasad księgowania umów leasingu. To wymaga zmian w systemach IT.

 

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 29/2021

SaaS – blaski i cienie modelu

SaaS – blaski i cienie modelu

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw bez wykorzystania rozwiązań opartych na chmurze. W tej technologii działają już nie tylko proste aplikacje biurowe czy księgowe, lecz również złożone systemy służące do zarządzania całą organizacją lub wybranym jej segmentem. Jeszcze kilka lat temu przedsiębiorstwa z dużą ostrożnością podchodziły do oprogramowania utrzymywanego na serwerze, którego fizyczna lokalizacja znajduje się poza firmą, obawiając się chociażby o bezpieczeństwo czy dostępność danych. Dziś usługi dostarczane w modelu SaaS (Software as a Service) są niemal standardem. Jak każda technologia, tak i SaaS ma swoje atuty i słabości. Kiedy warto stosować ten model? Na jakie inne rozwiązania chmurowe warto zwrócić uwagę?

Czytaj więcej

Raporty na posiedzenia zarządu – przykłady dobrych praktyk w narzędziach BI

Raporty na posiedzenia zarządu – przykłady dobrych praktyk w narzędziach BI

Początek spotkania zarządu to czas, który jest godziną zero nie tylko dla osób zasiadających na spotkaniu, lecz także – niejednokrotnie – dla licznej grupy ludzi odpowiedzialnych za przygotowanie materiałów omawianych „na zarządzie”. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi analitycznych korzysta się w organizacji, w większości przypadków jedynym akceptowalnym formatem prezentacji jest PowerPoint. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajenia do narzędzia, łatwości obsługi oraz z tego, że PowerPoint jest zazwyczaj zainstalowany na wszystkich komputerach. Bez względu na to, czy spotkanie odbywa się w formie zdalnej, czy w biurze, każdy, kto dostanie plik z gotową prezentacją, otworzy go jednym kliknięciem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.