Jak epidemia koronawirusa wpływa na podejście branży e-commerce do rozwiązań chmurowych? Jakie są przewagi chmury nad stacjonarnymi serwerami? Kiedy warto skorzystać z rozwiązań typu SaaS?

Cloud is the limit? Czyli o rozważaniach chmurowych w branży e-commerce

Czym charakteryzuje się biznes epoki koronawirusa? Pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy, to wielka przeprowadzka do internetu. Firmy inwestują w rozwiązania, które pozwolą usprawnić i ułatwić zdalne przeprowadzanie procesów wewnątrz organizacji, ale też kontakt z klientami końcowymi. W czasach pełnych wyzwań rozkwita więc e-commerce, a mówiąc o inwestycjach w branżę zakupów online, nie możemy przeoczyć tematu chmury.

Nowa normalność konsumenta, czyli nie wracamy do poprzedniej epoki

Okazuje się, że wielu konsumentów polubiło onlinowe podejście organizacji. Niewielu z nich będzie chciało zrezygnować z wygodnych i oswojonych już rozwiązań w czasach, gdy obostrzenia dotyczące walki z koronawirusem zostaną nawet całkiem zniesione. „E-commerce w czasie kryzysu 2020” to raport, który przeprowadzono na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Wynika z niego, że aż 38% internautów zrobiło zakupy online na czas kwarantanny. Podobne statystyki towarzyszą zagadnieniu poczucia bezpieczeństwa kupujących – 37% wszystkich badanych stwierdziło, że e-zakupy związane są z mniejszym ryzykiem niż te tradycyjne. Z kolei w grupie internautów zaopatrujących się w sieci odsetek ten wzrasta aż do 70%. Z raportu można wyciągnąć kilka wniosków. Jeden z nich zakłada, że konsumenci w dużej części już przekonali się do zakupów online. Drugi z kolei wskazuje na to, że e-commerce jest znacznie bardziej odporny na potencjalne kryzysy, także te, które może przynieść przyszłość. Podobne wnioski musiały wpłynąć również na strategie biznesowe firm.

Chmury nad Polską

Popularność rozwiązań cloudowych rośnie z roku na rok. Eksperci Hicron, wrocławskiej firmy wdrożeniowej o międzynarodowym zasięgu, badając trendy światowe rozwoju branży IT, już w grudniu przewidywali, że 2020 rok będzie rokiem chmury. Nikt jeszcze wtedy nie mógł przewidzieć, jak namieszają w biznesie wydarzenia w chińskim mieście Wuhan.

Rozwój obszarów związanych z rozbudową i modernizacją infrastruktury ze względu na coraz powszechniejszy tryb pracy zdalnej spadł ze swojej, silnej dotychczas, pozycji na liście biznesowych priorytetów – zauważa Kinga Moska, Service Delivery Executive w Hicron. – Biznes obecnie stawia raczej na rozwój pod kątem usługowym – dodaje ekspertka.

To dlatego, choć jeszcze niedawno w naszym kraju do chmury odnoszono się raczej sceptycznie, sytuacja dynamicznie się zmienia. Tuż przed pojawieniem się koronawirusa w Europie przeprowadzono badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”, zrealizowane przez IDG. Wynika z nich, że bez kompetencji w tym zakresie nie będzie możliwa pełna transformacja cyfrowa firm. Co zatem stało na przeszkodzie wprowadzenia rozwiązań cloudowych? Większość menedżerów IT (bo aż 89%) stwierdziło, że największa trudność dotycząca pracy w chmurze pojawia się na etapie początkowym. Chodziło więc o proces migracji. Pandemia mogła znacząco wpłynąć na te uprzedzenia: – Sądząc po zapytaniach klientów czy nawet po informacjach zamieszczanych na portalach branżowych, koronawirus pod kątem IT znacznie przyspieszył rozwój biznesu – zauważa Moska. – Projekty, nad którymi klienci zastanawiali się od kilku lat, teraz stały się priorytetowe i już rozpoczęto nad nimi prace. Wielkim zainteresowaniem zaczęły się cieszyć portale e-commerce do sprzedaży detalicznej oraz obszary związane z security.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 31/2022

Jak narzędzie IBM Cognos Controller ułatwiają konsolidację finansową

IBM Cognos Controller to system używany przez wiele firm w Polsce i na świecie m.in. do automatyzacji procesu konsolidacji finansowej. Elastyczność narzędzia sprawia, że spełnia ono wymogi każdej grupy kapitałowej. Pełna integracja z Excelem i przeglądarką ułatwia przygotowanie not skonsolidowanego sprawozdania. Bezpośrednie połączenie z IBM Planning Analytics (Cognos TM1) pozwala na prezentację danych w dashboardach i wykorzystanie danych planistycznych do porównania wyników.

Czytaj więcej

Jak z danych wycisnąć informacje? Czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Jak z danych wycisnąć informacje? Czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Pierwsza zasada handlu? Klient ma zawsze rację. Jak jednak mamy się dowiedzieć, czego ten klient chce, oczekuje, jakie są jego „racje”, co zrobić, żeby był zadowolony? To nie jest przecież łatwe. Zapotrzebowanie i preferencje klientów cały czas się zmieniają, jeśli nie z powodu czynników zewnętrznych i trendów, to spowodowane naturalnymi zmianami, którym podlegają konsumenci. Mamy więc szereg wyzwań: gromadzenie przekrojowych, aktualnych danych z rynku, wykorzystanie danych dotyczących organizacji oraz wszystkich firm współpracujących, uporządkowanie informacji i stworzenie algorytmów, które pomogą organizacjom lepiej zrozumieć klientów i rynek.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.