Jakość analiz i raportów generowanych przez najlepsze nawet rozwiązania analityki biznesowej może być tylko tak dobra jak jakość gromadzonych informacji. Dlatego ważne jest posiadanie odpowiedniego środowiska ERP, które pełnić będzie podstawę dla dalszego przetwarzania danych o biznesie.

Systemy klasy Business Intelligence (BI) pełnią dziś coraz częściej rolę podstawowego narzędzia pracy menedżerów. Analizy biznesowe są trudnym do przecenienia narzędziem wspierającym podejmowanie decyzji strategicznych i definiowanie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa. Coraz częściej narzędzia analityczne znajdują zastosowanie także na poziomie kierownictwa średniego szczebla czy nawet działalności operacyjnej.

Nikogo nie dziwi obecnie, że oczekiwane z wdrożenia BI korzyści są bardzo szerokie. Bywa jednak tak, że po zamknięciu wdrożenia szeroki potencjał narzędzi Business Intelligence oraz rozwiązań wspierających raportowanie zarządcze jest marnotrawiony. Dlaczego? To, jak bardzo użyteczne – w kontekście prognozowania i planowania przyszłych działań – będą wnioski wyciągane z systemów BI, zależy w znacznym stopniu od tego, jakiej jakości i w jaki sposób dane są gromadzone w systemach źródłowych. Rolę takiego systemu zazwyczaj pełni korporacyjne środowisko ERP.

Integracja informacji w firmie

Wraz z wdrożeniem systemu klasy ERP przejmuje on rolę centralnego środowiska informacyjnego w firmie. Oprogramowanie tej klasy, przynajmniej teoretycznie, powinno spinać wszystkie obszary biznesowe, ułatwiać wymianę informacji między poszczególnymi komórkami, wspierać przebieg całych łańcuchów procesów biznesowych, a wreszcie zapewniać uprawnionym osobom wgląd w działanie firmy na wszystkich szczeblach zarządzania.

Bywa jednak tak, że pomimo funkcjonującego w firmie kompleksowego i zintegrowanego systemu ERP poszczególne działy biznesowe nadal gromadzą informacje w indywidualny, odizolowany sposób. Powstające silosy informacyjne nie tylko utrudniają zbudowanie kompletnego obrazu na temat faktycznego stanu całej organizacji, ale dodatkowo powodują zwielokrotnienie gromadzonych w firmie danych, co przekłada się na zwiększenie kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej. Ważne jest też, aby sposób zapisu informacji gromadzonych w bazie danych systemu ERP nie utrudniał wdrożenia narzędzi analityki biznesowej.

Troska o jakość danych

Bardzo ważną kwestią jest też jakość informacji wykorzystywanych do sporządzania analiz. Błędne dane będą w oczywisty sposób prowadziły do błędnych raportów i decyzji. Istotne jest więc, aby system ERP stanowiący bazę do wdrożenia BI był wyposażony w mechanizmy uniemożliwiające zapisanie nieprawidłowych czy niepełnych informacji, a także w funkcje krzyżowej kontroli poprawności danych.

Pośrednio, czyli za sprawą integracji na poziomie systemu ERP lub bezpośrednio, tj. z narzędziami analityki biznesowej, integrowane są też zewnętrzne źródła danych. Niezależnie od tego, czy chodzi tu o wyspecjalizowane, wykorzystywane w firmie aplikacje, narzędzia dostępne w chmurze czy systemy kluczowych partnerów handlowych – niezbędne dla zapewnienia efektywności działania narzędzi analitycznych jest wprowadzenie rozwiązań i procedur gwarantujących, że ostatecznie gromadzone w firmie informacje będą pozbawione błędów, jednoznaczne, spójne i uporządkowane. Tak przygotowana organizacja będzie w stanie lepiej wykorzystać uruchomione narzędzia analityczno-raportujące, co pozytywnie wpłynie na jej efektywność biznesową.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: blog.macrologic.pl

Zobacz również

Tekst otwarty nr 29/2021

COVID‑19 okazał się dla biznesu impulsem do zmian na dobre

Pandemia okazała się stress testem dla biznesu na całym świecie. Z jednej strony zerwała globalne łańcuchy dostaw, wprowadziła ograniczenia w przepływie osób i towarów oraz wywołała ogólnoświatową recesję gospodarczą. Z drugiej – zmieniła zachowania konsumentów i dotychczasowe modele pracy. Przedsiębiorstwa musiały uaktualniać swoje strategie biznesowe i błyskawicznie dostosowywać się do tych nowych wyzwań. Z badania Deloitte’a wynika, że prawie siedem na dziesięć globalnych firm w trakcie kryzysu znacząco przyspieszyło swoją transformację cyfrową. Części z nich te zmiany wyszły jednak na dobre. Ponad połowa firm przyznaje, że pandemia otworzyła przed nimi nowe możliwości.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2021

Braki kompetencyjne utrudniają wdrażanie chmury

Ponad połowa badanych przez firmę HashiCorp dostrzega niedobór kompetencji w swoich zespołach IT. To hamuje wdrażanie środowisk wielochmurowych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.