Ponad połowa badanych przez firmę HashiCorp dostrzega niedobór kompetencji w swoich zespołach IT. To hamuje wdrażanie środowisk wielochmurowych.

Niedostatek specjalistów i wiedzy

Rosnąca potrzeba transformacji cyfrowej zmusza organizacje do znaczących inwestycji we wdrożenia chmurowe. Według Gartnera bieżący rok przyniesie ponad 23-proc. wzrost wartości rynku cloud computingu. Firmy coraz chętniej decydują się na chmury od kilku dostawców. Niestety tym, co je łączy w tej kwestii, są braki kadrowe i kompetencyjne. Organizacje nie mają odpowiednich specjalistów od cloud computingu i nie potrafią obsługiwać wielu chmur. Do tego dochodzą obawy związane z bezpieczeństwem.

HashiCorp, firma IT z San Francisco, przeprowadziła niedawno badanie na temat strategii organizacji związanych z cloud computingiem. Firmy, których reprezentanci wzięli udział w ankiecie, pochodzą z konkretnego obszaru – obecnych i potencjalnych odbiorców chmury. Są to zatem organizacje świadome i zainteresowane chmurową cyfryzacją. Powstały raport daje sporo ciekawych wniosków. Po pierwsze, 76 proc. pytanych już korzysta z rozwiązań wielochmurowych, a 86 proc. planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych dwóch lat.

Na rozwiniętych rynkach multicloud staje się dominującą strategią chmurową. Również w Polsce widać coraz większą tendencję do korzystania z usług wielu dostawców chmur publicznych – mówi Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon, która zajmuje się doradztwem w zakresie chmurowej transformacji. – Wynika to z tego, że strategia oparta na jednym produkcie może być ryzykowna i ograniczająca. Dla przykładu: firmy stosujące na dużą skalę uczenie maszynowe czy internet rzeczy mogą dostarczać swoje rozwiązania szybciej i taniej, jeśli wybiorą optymalną pod kątem swoich potrzeb architekturę – tłumaczy ekspert.

Wymagający trend

Multicloud jest jednym z pięciu najważniejszych trendów w zakresie przetwarzania danych według „Forbesa”. Główna zaleta tej strategii to większa elastyczność i brak uzależnienia się od jednego dostawcy. Multicloud daje też firmom możliwość wyboru najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań dla konkretnych obszarów. Jednocześnie stwarza jednak szereg nowych wyzwań dla klientów.

Problemem jest nie sam multicloud. Główne wyzwanie dla wielu organizacji to nakreślenie planu działania całej infrastruktury w dłuższej perspektywie, a szczególnie zdefiniowanie niezbędnych zasobów i kosztów. Niezwykle istotne jest również bezpieczeństwo, które wraz ze wzrostem skomplikowania całej infrastruktury chmurowej może mieć swoje słabsze punkty. Ta złożoność może być wyzwaniem dla zespołów odpowiedzialnych za IT – podsumowuje Rafał Ważny.

Jak wynika z raportu HashiCorp, ponad połowa (57 proc.) pytanych widzi duży problem właśnie w braku odpowiednich umiejętności w swoich zespołach. To po prostu utrudnia organizacjom operowanie wieloma chmurami. Inne problemy deklarowane przez badanych, to obawa przed kosztami (51 proc.) i zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa (47 proc.).

Co interesujące, wśród firm świadomych w kontekście wykorzystania chmury obliczeniowej jest stosunkowo niewiele takich, bo jedna na trzy, które uzależniają tempo cyfryzacji od pandemii. Pozostała część nie wiązała decyzji o wdrożeniu od sytuacji związanej z COVID-19. To świadczy o sporej świadomości wśród sporej części firm, które już jakiś czas temu dojrzały do wdrożeń chmurowych innowacji.

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna

Materiały prasowe

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 29/2021

COVID‑19 okazał się dla biznesu impulsem do zmian na dobre

Pandemia okazała się stress testem dla biznesu na całym świecie. Z jednej strony zerwała globalne łańcuchy dostaw, wprowadziła ograniczenia w przepływie osób i towarów oraz wywołała ogólnoświatową recesję gospodarczą. Z drugiej – zmieniła zachowania konsumentów i dotychczasowe modele pracy. Przedsiębiorstwa musiały uaktualniać swoje strategie biznesowe i błyskawicznie dostosowywać się do tych nowych wyzwań. Z badania Deloitte’a wynika, że prawie siedem na dziesięć globalnych firm w trakcie kryzysu znacząco przyspieszyło swoją transformację cyfrową. Części z nich te zmiany wyszły jednak na dobre. Ponad połowa firm przyznaje, że pandemia otworzyła przed nimi nowe możliwości.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2021

Pandemia otworzyła nowe możliwości przed polskimi specjalistami IT.

Co roku Polska plasuje się w czołówce państw na świecie najbardziej atrakcyjnych dla outsourcingu usług IT, szczególnie z perspektywy firm z Europy Zachodniej. Plusem są dostęp do dużej liczby wykwalifikowanych specjalistów, ich kompetencje językowe, ale też bliskość geograficzna i kulturowa. Pod wpływem pandemii rynek staje się coraz bardziej globalny – polscy programiści mają dostęp do większej liczby ofert zagranicznych, z kolei krajowi usługodawcy szukają talentów za wschodnią granicą. Ta globalizacja może zwiększać presję na dalszy wzrost płac w sektorze IT, przynajmniej w obszarze niektórych niszowych kompetencji. Kolejny trend w outsourcingu usług to bardziej zaawansowane modele współpracy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.